Zaterdag 9 mei: van Karimunjawa naar de grote stad, Yogjakarta.

11 mei 2015 - Yogyakarta, Indonesië

'Service' zegt de taxidriver en wijst met z'n hoofd naar de stoffige weg waar we al even vanaf een zijweg voor staan te wachten om erop te komen. Er heerst een gespannen stilte in de taxi die we delen met 2 jonge Italiaanse jongens, waarvan er 1 voorin zit naast de bestuurder en de ander achter ons op de bank ligt te slapen. Frans en ik delen samen met m'n roze koffer en onze 2 rugzakken de middelste bank.
Vanaf de Ferry  (jaja hij ging vanmorgen)  zetten we onze reis voort richting Yogjakarta, per taxi dus. Dat kost ons een kleine €20,- voor ca. 200 km en ongeveer 6 uur rijden. De wegen zijn verschrikkelijk slecht en op dit stuk zijn ze er ook nog eens veel wegwerkzaamheden. Onze chauffeur spreekt geen woord Engels. Hij lijkt steeds wat binnendoorweggetjes te nemen, die niet bepaald lekker voor je rug zijn. Ze leiden ons door bananenplantages en steenbakkerijen, die zeker de moeite van het bekijken waard zijn, alleen niet nu. Ik dank degene die ooit airco heeft uitgevonden.
Onze jonge Italiaan voorin begint ongeduldig te worden en vraagt aan onze taxidriver wat ie in hemelsnaam aan het doen is en waar hij natuurlijk geen bevredigend antwoord op krijgt. De taxidriver blijft stoïcijns voor zich uit kijken, waardoor zijn linker passagier nog geïrriteerder raakt
en hem voor gek uitmaakt.
Wij vragen ons af of de Italiaan het gaat redden tot aan Yogjakarta, want dat is zeker nog een uurtje of 5,5 uur.

Inmiddels is het ruim 14.30 uur. De rust is weder gekeerd, we kunnen redelijk doorrijden op geasfalteerde wegen en het regent af en toe. Het landschap verandert enigszins naar wat bergachtiger, groener. Het blijft druk, waar we ook zijn.
Ondertussen ben ik het met de Italiaan eens geworden; onze driver is gek. Hij haalt soms in bij een niet onderbroken streep net voor een bocht en hoewel het stuur hier rechts zit, maakt dat voor het voorbij gaan van andere voertuigen of mensen totaal niet uit.
We hebben nog geen enkele stop gemaakt sinds het vertrek om 10.40 uur. We vallen zo'n beetje om beurten in slaap, lezen of praten wat.
Tegen 15.30 uur passeren we Magelang en schatten in dat we over ca. 1,5 uur in Yogjakarta zullen zijn.
Als we arriveren bij Ary's, ons nieuwe onderkomen in Yogja, zijn we gesloopt. Het hotel heeft een prachtige tuin, maar ligt aan een drukke weg recht tegenover een synagoge van waaruit onze imam zijn gezangen luidkeels (schel) ten gehoren brengt. Dit is de 1e plek die ons een beetje tegen valt....we zijn ook wel erg verwend geweest tot nu toe.
We besluiten maar meteen wat te gaan lopen, een eettentje op te zoeken en belanden bij een gezellig Italiaans restaurant. Frans likt z'n vingers af bij de heerlijke gerechten op de menukaart. Zijn ogen waren echter iets groter dan z'n maag en we komen slechts tot halverwege het hoofdgerecht. Ik geloof dat we nog voor 21 uur in bed rolden en maken een heerlijke lange nacht....

1. Kim en Jelle:
    11 mei 2015
    Ha lieve mam en Frans,
    Wat een ervaring weer, zo'n reis per taxi met zo'n taxichauffeur... heel herkenbaar van de taxi ritjes die wij gehad hebben in Thailand! Lijkt wel of ze nergens naar kijken en denken dat ze 9 levens hebben! Gelukkig zijn jullie heelhuids aangekomen op jullie volgende bestemming! Misschien dat het na een lange, goede nacht slapen toch iets minder tegenvalt dan jullie in eerste instantie dachten :-)! Geniet! Xx
  2. Eric:
    11 mei 2015
    Hoi Anja en Frans,
    'Lekker' taxiritje zeg. Heb je daar geen foto's van? Maar toch, wat een geweldige ervaringen doe je toch op. Prachtig toch om dit later allemaal te vertellen, zonder dat je gesloopt bent. Lawaaibakken zijn dat`, die moskee(t)en. Geniet maar lekker verder... Groetjes Eric